vrijdag 7 maart 2008

De wasmachine

Het is altijd zo vanzelf sprekend dat je je onderbroeken wast op het moment dat de voorraad met schone onderbroeken bijna op is. Op het moment dat je ze dan wilt wassen en de wasmachine heeft ineens geen zin en staakt, dan merk je ineens hoe belangrijk een wasmachine is.
Vorige week donderdagavond is ons dit dus overkomen; de trommel wilde niet meer draaien. En natuurlijk nét in een week dat we allebei énorm lui zijn geweest en dus de stapel met vuile was héél hoog was. Dus vrijdag heb ik een reparatiedienst gebeld om te vragen of ze de wasmachine konden repareren. In de eerste instantie zag het er naar uit dat de meneer van Tonhaus Melodie een reparateur zou sturen, maar toen hij navroeg hoe oud de wasmachine is (die wordt 11 jaar komende zomer), zei hij dat ik de klantenservice van AEG maar moest bellen. Ja doei! Die rekenen minimaal 60 Euro voorrijkosten om vervolgens te zeggen dat de machine niet gerepareerd kan worden omdat ze een wasmachine willen verkopen. Dus verder in Google gezocht om een reparatiedienst in Berlijn te vinden, wat niet zo makkelijk was.
Ook de tweede die ik belde gaf hetzelfde antwoord als de meneer van Tonhaus Melodie. Grrrrr... Ik was er gewoon zeker van dat de machine te repareren is, en kon niet begrijpen dat niemand dat wilde doen. Ik bedoel we wonen in Berlijn, een stad waar bijna 25% van de bevoling werkeloos is, en dus van zéér weinig geld moet rondkomen en dan is er nauwelijks een re[paratiedienst te vinden die bereid is om een oudere wasmachine te repareren?
Toen ik nog in Nederland woonde had ik een een hele goede en ook goedkope reparatiedienst die áltijd een monteur stuurde. Van deze monteur weet ik dat mijn wasmachine (AEG Öko Lavamat 62603) een hele goede is en zeker 15 jaar mee moet gaan. De wasmachine heeft nóóit problemen gemaakt, en in diverse klusfora (goh, was die man een paar jaar geleden niet als wasmachine reparateur in de Calgon reclame op de televisie te zien?) heb ik gelezen dat waarschijnlijk de koolborstels versleten zijn, en dat dit eenvoudig op te lossen is.
Na een tijd zoeken in Google had ik dan uiteindelijk een service gevonden waarover ik ook geen negatieve ervaringen kon vinden: Horizont. De reparateur kon metéén zaterdag komen. Wat wel vreemd was, hij nam de wasmachine mee voor reparatie nadat hij de wasmachine geopend had en met een spiegel onder de trommel en aan de voorkant gekeken had en wilde metéén 38 Euro hebben voor voorrijden en meenemen :s Een beetje vreemd... Nouja, maar kijken hoe of wat. Fresh heeft er weinig vertrouwen in, ik weet nog niet wat ik moet denken, ik wil alleen maar mijn wasmachine terug :(
We zijn nu een week verder, dinsdag hadden we gebeld omdat de monteur min of meer beloofd had dat hij de wasmachine woensdag weer zou brengen. Maar dinsdag werd ons gemeld dat er onderdelen besteld waren die nog niet binnengekomen zijn. Ook vandaag hebben we weer gebeld en de onderdelen zijn nog steeds niet binnen.
shit, want we hebben nog stééds een hele grote hoop wasgoed. Vorige week zaterdag hebben we de was meegenomen naar een wasserette, wat best wel duur was. Helaas is de enige 2-kamervakantiewoning die met wasmachine is uitgerust in ons huis continu bezet vanwege de ITB, een vakantiebeurs hier in de stad, anders had ik daar kunnen wassen.

1 opmerking:

Hette zei

Dat is balen als de wasmachine kapot is! Hopelijk komen ze 'm weer snel brengen. Je mag anders ook wel hier wassen. Dat wordt alleen wel een duur wasje.